Od czasu, kiedy w średniowieczu niemiecki rzemieślnik Jan Gutenberg wynalazł sposób pozwalający drukować książki, trudno jest sobie wyobrazić współczesny świat bez prasy, ulotek, publikacji naukowych, powieści, kalendarzy. Jednak mijający czas i rozwój technologii cyfrowych wpłynęły na branżę poligraficzną, zmieniając podejście do drukowania materiałów. Do przygotowywania wydruków i produkcji publikacji używa się technologii komputerowej, która pozwala przyspieszyć i usprawnić proces przygotowywania materiałów i drukowania ich. Proces drukowania trwa więc niezwykle szybko, a książka, folder reklamowy czy plakat powstaje w kilka, czy kilkanaście godzin, a nie dni lub nawet tygodni.
Czy branża drukarska upada?
Elektroniczne media zmieniły życie codzienne. Większość niezbędnych informacji dostępna jest w telefonach, w komputerach, na ekranach tabletów, stąd w branży pojawiły się obawy, że czas drukarni się kończy. Jednak wciąż komputer nie zastąpi tradycyjnego plakatu, ulotki, gazety, papieru do korespondencji, a nawet książki. Nie brakuje bowiem osób, które niechętne są do zamiany papierowego, drukowanego periodyku na kolejny bezduszny, plastikowo-szklany ekran. W drukarniach nadal projektuje się i drukuje materiały, które pozwalają na szybkie i skuteczne dotarcie do klienta i ta potrzeba nie zniknie w najbliższych kilkunastu czy kilkudziesięciu latach. Drukarnia jednak musi wyposażyć się w nowoczesny sprzęt, który pozwoli spełniać jej wyśrubowane oczekiwania klientów.
Jakie usługi świadczy drukarnia?
Nowoczesna drukarnia może oferować niezwykle różnorodne i szerokie usługi. Kiedy posiada odpowiednie maszyny oraz wyspecjalizowanych pracowników, bez trudu zapewni klientom druk wielkoformatowy, cyfrowy, offsetowy, a nawet w technologii 3D. Oczywiście nadal głównych zajęciem drukarni jest drukowanie książek, gazet, czasopism albo etykiet i ulotek, których drukuje w tysiącach egzemplarzy. Drukarnie mimo wszystko stawiają także na drobnych klientów, których potrzeby zamykają się w kilku egzemplarzach produktu. Takie firmy zamawiają niewielkie ilości notesów, kalendarzy, plakatów czy papierów firmowych, które można wykonać od ręki w druku cyfrowym, bez potrzeby uruchamiania dużej maszyny offsetowej. Proces tworzenia takich druków trwa czasami kilka godzin – od momentu rozpoczęcia projektowania w programie komputerowym, do cięcia na arkusze i zapakowania do wysyłki lub odbioru.
Jakimi maszynami dysponuje drukarnia?
Aby sprostać oczekiwaniom klientów, drukarnia musi posiadać bardzo rozbudowany park maszynowy, który pozwala nie tylko na druk i cięcie papieru, ale także na wykonanie złoceń, na lakierowanie i foliowanie okładek, na perforowanie papieru, obszywanie i uszlachetnianie wydruków. Na różnych maszynach może powstawać także druk wielkoformatowy, czyli wszelkie plakaty i billboardy. Stosowane w drukarni maszyny cyfrowe umożliwiają z kolei realizację niewielkich zamówień przy minimalnych kosztach. Nie bez znaczenia są także urządzenia introligatorskie, które pozwalają na składanie książek i kalendarzy stronami o odpowiedniej kolejności, szycie, klejenie, foliowanie okładek. Bo chociaż rola człowieka, który pracuje nad zleceniem, również jest bardzo ważna, to bez parku maszynowego, nowoczesnego i modernizowanego produkcja druku byłaby długotrwała.
Jakie usługi oferuje drukarnia?
Do drukarni trafiają zarówno osoby prywatne, jak i duże wydawnictwa, które zajmują się redagowaniem i sprzedażą książek, kalendarzy, broszur. Z drukarniami stale współpracują agencje reklamowe i producenci z różnych branż. W dobrej drukarni offsetowej, która dodatkowo oferuje druk cyfrowy, a nawet 3D oraz projektowanie, można wydrukować wszystko: od wizytówki, przez etykiety na produkty, afisze, kalendarze reklamowe, książki, po plakaty uliczne. Żeby zlecić takie usługi nie trzeba mieć gotowego projektu. W samej drukarni może być nasz wstępny zamysł dopasowany do wymogów maszyn drukarskich. Zawsze też można liczyć na technologiczne wsparcie grafików i specjalistów od składu komputerowego, którzy zadbają o to, by projekt został idealnie odzwierciedlony w końcowym produkcie.